آشپزخانه به عنوان قلب هر خانه شناخته می‌شود که راحت بودن در آن، بسیار مهم است. به همین دلیل طراحی آشپزخانه و دکوراسیون آن، از اهمیت زیادی برخوردار است.

امروزه آشپزخانه به مکانی تبدیل شده که علاوه بر آماده سازی غذا و شستن ظروف، مکانی است که خانواده در آنجا غذا می خورند و قسمتی از روز را در آنجا سپری می کنند؛ با یکدیگر گفتگو می کنند و یا  حتی بچه ها تکالیف خود را در آن انجام می دهند؛  از طرفی آشپزخانه به نحوی یک دفتر کار موقت و استراحت به صرف چای برای بزرگسالان منزل است؛ همچنین افراد در دور همی های دوستانه، در آشپزخانه جمع شده و در حین انجام امور، به معاشرت می پردازند.

بنابراین آشپزخانه ها باید برای اهداف زیادی چیدمان شوند و طراحی آشپزخانه باید پاسخگوی تمام این نیاز ها باشد. در این مقاله قصد داریم اسرار طراحی چیدمان کاربردی آشپزخانه را به اشتراک بگذاریم تا عملکرد فضای آشپزخانه ی شما تضمین شود؛ پس با ما همراه باشید.

اولویت شما کدام است، آشپزخانه با عملکرد بهتر یا ظاهر زیبا تر؟

IMG-20220627-WA0006
01
اگر در حال برنامه ریزی برای بازسازی آشپزخانه هستید، بدون شک به زیبایی شناسی دکوراسیون خود نیز فکر کرده اید؛ در حالی که زیبایی شناسی نقش مهمی را در طراحی آشپزخانه ایفا می کند، عملکرد و کارایی بالا نیز باید در فرآیند طراحی در نظر گرفته شود. اگر فاکتور عملکرد را نادیده بگیرید، آشپزخانه ی شما کارآمد نخواهد بود. حتی اگر آشپزخانه شما بسیار خوب و زیبا به نظر برسد، بدون دارا بودن فاکتور عملکرد، در انجام کار های روزمره دچار مشکل خواهید شد.
 
با این حال حتی اگر آشپزخانه ی شما بهترین عملکرد را داشته باشد، بدون ظاهری زیبا و جذاب، به سرعت خسته کننده شده و در روحیه ی شما تاثیر منفی می گذارد و انرژی شما را در هنگام کار کردن کاهش می دهد.
 
باید دقت کنید که دو فاکتور عملکرد و ظاهر، تنها مختص نمای آشپزخانه نیستند و داخل کابینت ها نیز باید رعایت شوند تا آشپزخانه ای کاملا کاربردی و زیبا داشته باشید. در ادامه راه حل هایی را پیشنهاد می کنیم که با به کار بردن آن ها در طراحی آشپزخانه، فضای کاریِ لذت پخش و فوق العاده ای در آشپزخانه خواهید داشت.
 
 

طراحی نمای آشپزخانه

 
نمای آشپزخانه، اهمیت زیادی در عملکرد و ظاهر آن دارد. چیدمان درست و اصولی و استفاده از لوازم کاربردی، نه تنها عملکرد آشپزخانه را ارتقا می دهد بلکه زیبایی اطراف شما را نیز تضمین می کند.
 

نکات مهم در  بهبود عملکرد و ظاهر آشپزخانه

 
1. بهترین چیدمان با مثلث طلایی آشپزخانه
 
اگر در حال ساخت یا بازسازی کلی آشپزخانه هستید، سعی کنید طبق قوانین مثلث طلایی آشپزخانه عمل کنید. مثلث طلایی یا کار، بهترین و کاربردی ترین چیدمانی است که طراحان دکوراسیون داخلی درباره ی محل قرار گیری اجاق گاز، یخچال و سینک پیشنهاد داده اند.
 
البته ممکن است به دلیل نوع معماری و پلان آشپزخانه ی شما، ایجاد مثلث کاری آشپزخانه امکان پذیر نباشد؛ با این حال قوانین مثلث طلایی به عنوان یک دستورالعمل کلی چیدمان، برای تمام آشپزخانه ها مناسب هستند. این قوانین به مواردی از جمله: حفظ مقدار مشخصی از فضا بین قسمت های اصلی کار، مسدود نشدن راه دسترسی به لوازم آشپزخانه، قرار دادن وسایل در بهترین جای ممکن و … هستند و کمک می کنند تا انجام کارهای روزمره در آشپزخانه برای شما راحت تر باشد.
 
برای آشنایی با این مثلث کارآمد می توانید مقاله ی همه چیز درباره مثلث طلایی آشپزخانه و چیدمان دکوراسیون بی نقص و جذاب را مطالعه کنید.
 
دقت کنید که نوع چیدمان آشپزخانه ی شما تا حد زیادی با توجه به فضا و متراژ آشپزخانه تعیین می شود و اولویت، راحتی شما در هنگام کار کردن است.
 
2. مدیریت فضا با نصب کابینت بیشتر
 
اگر تمام وسایل خود را روی میز ها قرار دهید، آشپزخانه ای شلخته و کلافه کننده خواهید داشت؛ بنابراین نه تنها آشپزخانه های کوچک به فضای ذخیره سازی بیشتری در کابینت ها نیاز دارند، بلکه آشپزخانه های بزرگ نیز نیازمند فضای بیشتر هستند، چرا که وسایل بیشتری برای قرار دادن در کابینت ها دارند. ما به شما کمک می کنیم تا فضاهای جدیدی را برای نصب کابینت در آشپزخانه پیدا کنید.
 
اگر قصد بازسازی آشپزخانه ی خود را دارید، با دقت به تمام آشپزخانه ی خود نگاه کنید و امکان نصب کابینت در قسمت های جدید را بسنجید. سعی کنید طراحی شما به گونه ای باشد که تا حد امکان، کابینت های عمقی و قدی بیشتری در آشپزخانه نصب کنید.
 
    معمولا قسمت بالای یخچال یک فضای خالی و عمیق است که در آشپزخانه های قدیمی تر به آن توجهی نشده؛ با نصب یک کابینت عمقی در بالای یخچال، قفسه ای جا دار و بی نظیر خواهید داشت.
    اگر یخچال خود را در قسمت انتهایی آشپزخانه قرار داده اید، پس احتمالا فضای خالی کمی بین کناره ی یخچال و دیوار آشپزخانه وجود دارد. با نصب یک کابینت کوچک یا ایجاد طبقات بدون درب در این قسمت، فضای زیادی را برای قرار دادن وسایل کوچک خود ایجاد کنید.
    قسمت بعدی، بالای کابینت های دیواری است. تا چند سال اخیر، فضایی خالی در بین کابینت های دیواری تا سقف وجود داشت که گاهی برای قرار دادن لوازم برقی استفاده می شد. امروزه طراحان دکوراسیون، قرار دادن وسایل در بالای کابینت را موجب شلوغی و بهم ریختگی، آشپزخانه می دانند. با نصب کابینت هایی که تا سقف کشیده می شوند، باعث افزایش طبقات و فضای ذخیره سازی کابینت شوید.
    کابینت های تمام قدی نیز راه حل مناسبی برای افزایش فضای بهینه هستند. کابینت های قدی از زمین تا سقف آشپزخانه کشیده شده اند و از کاربردی ترین کابینت ها هستند.
    اگر آشپزخانه ی شما نسبتا بزرگ است، یک جزیره در وسط آشپزخانه نصب کنید تا علاوه بر ایجاد فضای ذخیره سازی بیشتر، میزی برای انجام کارهای روزمره ی خود داشته باشید. همچنین می توانید از این جزیره برای سرو وعده های غذایی استفاده کنید.
    اگر قصد بازسازی آشپزخانه ی خود را ندارید، سعی کنید با ایجاد طبقه در قسمت های ذکر شده، و یا محدود کردن این فضاها به کمک تجهیزات مناسب، قسمت های بلا استفاده ی آشپزخانه را به کار بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *